Filtrovanie

Zobraziť všetko
Zobraziť všetko
Zobraziť všetko
Zobraziť všetko
Zobraziť všetko
Mafia

Týždňový stredoškolský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2023 určený pre birmovancov resp. žiakov 9. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ. Máme tu 40-roky 20. storočia, vrchol mafiánskej éry v USA. Každý chcel byť rešpektovaným členom rodiny Corleone. Na vstup do rodiny musíš prejsť "krstom ohňom", teda rituálom prijatia. Ale tam sa to celé iba začína. Potrebuješ si nájsť odvetvie, v ktorom si eso, prispievať čoraz cennejšími imaniami do vienka, aby si postupoval v rodinnom rebríčku. Kto vie,... možno to dotiahneš až na Donovho caporegime-a, alebo dokonca consiglieri-ho. Ale pozor: zradu je nutné očakávať od najbližších, aj z radov vlastnej krvi. Popri tom je nevyhnutnosťou poraziť ostatné rodiny. Lebo v tejto brandži buď vyhráš alebo zomrieš!

Metodický materiál Tábor

Pirátky z Karibiku

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2023 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Téma tábora je zasadená do zlatých časov korzárov, námorníkov, ale aj pirátov. V tomto príbehu Pirátiek z Karibiku, kde si nebojácne pirátky najprv musia zohnať a vyzbrojiť posádku, naučiť sa rôzne remeslá, vybudovať vlastnú loď,... a prečo to všetko? Veď to je jasné: chcú nájsť dávno stratený poklad! Len kde je mapa k nemu?

Metodický materiál Tábor

Sv. Matka Tereza

Dvojtýždňový denný prímestský tábor saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2023 určený pre deti 1-9. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ. Téma tábora je založená na živote Matky Terezy, svätice žijúcej v minulom storočí. V príbehu tábora prechádzame chronologicky jej život: výchovu v katolíckej rodine, vstup do rehole loretských sestier v Dubline, pričom často odchádza z kláštora a pomáha chudobným, zo sestry Terezy sa stáva Matka Tereza. Postupom času sa k Matke Tereze sa pridávajú ďalší ľudia a zakladá novú reholu Misionárky Lásky. Matka Tereza cestuje po svete a pomáha mnohým núdznym, zakladá nové domy,... dostáva Nobelovú cenu za mier. Zomrela v požehnanom veku 87 rokov v roku 1997. Už 6 rokov po smrti je vyhlásená za blahoslavenú. Príklad si z nej môžu zobrať nielen dievčatá, ale aj chlapci.
Deti boli rozdelené do kmeňov po ročníkoch nasledovne:
1. kmeň: 1-2. ročník ZŠ;
2. kmeň: 3-4. ročník ZŠ;
3. kmeň: 5-6. ročník ZŠ;
4. kmeň: 7-8. ročník ZŠ;
5. kmeň: 9. ročník ZŠ a 1. ročník SŠ.

Metodický materiál Tábor

Asterix a Obelix a olympijské hry

Týždňový stredoškolský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2021 určený pre birmovancov resp. žiakov 9. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ. Dej tábora zasadený do roku okolo 50 pred Kristom, do ríše zvanej Gália, ktorá je takmer celá okupovaná Rímskou ríšou pod vedením Caesara. Večný spor Galov a Rimanov o obsadení Galskej dedinky nekončí a tak sa dohodnú, že si zahrajú olympijské hry „o slobodu“. Pokiaľ vyhrajú Rimania, získajú moc nad Galmi, pokiaľ vyhrajú Galovia, Rimania ich už nechajú tak a získajú si svoju slobodu. Podarí sa našim hrdinom Asterixovi a Obelixovi vyhrať v olympijských hrách slobodu pre malú galskú dedinku?

Metodický materiál Tábor

Machabejci (Izraeliti)

Týždňový chlapčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2021 určený pre chlapcov 3-9. ročníka ZŠ. Nachádzame sa v Palestíne v 2. stor. pred Kristom. Machabejcom sa po mnohých rokoch podarilo postaviť Jeruzalemský chrám. Prebiehajú oslavy nového chrámu. Gréci žijú s nami v mieri, ale starší židia sú nespokojní, lebo preberáme grécke mravy. Do toho prichádza Antiochus Epifanes, ktorý si už podmanil Peržanov a Médov, s cieľom dobyť celý Izrael a vykynožiť židovské náboženstvo. Veríme, že Boh Izraela sa postaví na našu stranu a s Jeho pomocou dokážeme zvíťaziť!

Metodický materiál Tábor

Sv. František Saleský

Dvojtýždňový denný prímestský tábor saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2021 určený pre deti 1-9. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ. Téma tábora založená na živote Františka Saleského, svätca ktorým sa výrazne inšpiroval don Bosco, svoju rehoľu "Saleziáni" pomenoval podľa tohto ženevského biskupa. V príbehu tábora prechádzame chronologicky život svätca: narodenie na zámku Sales, štúdium v Paríži, štúdium v Padove za advokáta na žiadosť jeho otca, dva zázračné úniky pred smrťou, priznanie sa otcovi s vôľou zasvätiť svoj život Bohu, kňazská vysviacka, nebezpečná apoštolská misia medzi kalvinistami, zvolenie za biskupa,... František dáva svedectvo o svätosti v hocijakom veku a okamihu života! Usilujme sa ho napodobniť!
Deti boli rozdelené do kmeňov po ročníkoch nasledovne:
1. kmeň: 1-3. ročník ZŠ;
2. kmeň: 4-5. ročník ZŠ;
3. kmeň: 6-8. ročník ZŠ;
4. kmeň: 9. ročník ZŠ a 1. ročník SŠ.

Metodický materiál Tábor

RPG Vikingovia

Týždňový chlapčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2022 určený pre chlapcov 3-9. ročníka ZŠ. Hlavnou postavou je Maťo, obyčajný chlapec, ktorý nájde slávnu hru Jumanji. Začne ju hrať, hra ho vtiahne do svojich tajomných útrob... Maťo sa ocitne v severských krajinách v dobách vikingov, konkrétne vo vikingskej dedinke Ravenhill. Tunajší vikingovia majú problém, lebo na strome života Iggdrasil bola narušená harmónia života a všetky rasy začali postupne podliehať stupňujúcemu sa chladu. Podarí sa Maťovi s pomocou nebojácnych vikingských bojovníkov obnoviť narušenú rovnováhu v boji proti temným ľadovým obrom?

Metodický materiál Tábor

Staroveké Grécko – príbeh Ariany

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2022 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Téma tábora je zasadená do starovekého Grécka. Dievčina Ariana prichádza do Korintu, v ktorom žijú pohania. Tam stretne sv. Pavla a kresťanské náboženstvo. Ariana zažije rôzne dobrodružstvá: prezlečená za muža sa zúčastní olympijských hier, chce uzdraviť chorého otca,... ale najmä hľadá odpoveď na otázku: "Ktorý Boh je to pravý?"

Metodický materiál Tábor

Hľadá sa Nemo

Dvojtýždňový denný prímestský tábor saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2022 určený pre deti 1-9. ročníka ZŠ a 1. ročníka SŠ. Postavený na rozprávke z produkcie Disney: Hľadá sa Nemo. Otec Marlin hľadá v širokom oceáne milovaného syna Nema. Na záchranu Nema musí prekonať svoj strach z oceánu. Na svojej ceste stretáva plno prekážok: žraloky, medúzy, pelikány, veľrybu,... S prekonaním nástrah mu pomáha rybička Dory. Dokážu spolu Nema nájsť?
Deti boli rozdelené do kmeňov po ročníkoch nasledovne:
1. kmeň: 1-2. ročník ZŠ;
2. kmeň: 3-4. ročník ZŠ;
3. kmeň: 5-6. ročník ZŠ;
4. kmeň: 7-8. ročník ZŠ;
5. kmeň: 9. ročník ZŠ a 1. ročník SŠ.

Metodický materiál Tábor

Dominik Savio

Životopis najznámejšieho chlapca z oratória dona Bosca z pera samého Jána Bosca. Pôvodný názov: "Životopis mladíka Dominika Savia, chovanca Oratória sv. Františka Saleského". Text tejto edície životopisu Dominika Savia je textom poslednej edície vydanej samým donom Boscom. Ide o 5. vydanie (Životopis mladíka Dominika Savia, chovanca Oratória sv. Františka Saleského s dodatkom o milostiach získaných na jeho príhovor, vydané kňazom Jánom Boscom. 5. vydanie. Turín: Saleziánska tlačiareň a kníhkupectvo,1878. 158 s.).

od dona Bosca

Pastierik z Álp

Životopis Francesca Besucca. Ide o posledný z trilógie životopisov chlapcov z Oratória na Valdoccu. Najmenej známy, ale preto ešte nie menej hodnotný. Don Bosco prináša príbeh chlapca, ktorý sa v jednoduchosti stal príkladom pre mnohých. Táto kniha ešte nikdy na Slovensku knižne nevyšla.

od dona Bosca

List z Ríma

List o uplatňovaní preventívneho systému v oratóriu na Valdoccu, ktorý napísal don Bosco svojim saleziánom 4 roky pred smrťou. Rozpráva v ňom o svojom sne, v ktorom porovnáva atmosféru oratória s atmosférou v jeho začiatkoch.

od dona Bosca

Progettare e discernere. Progettazione educativo-pastorale salesiana tra storia, teorie e proposte innovative

Il Progetto Educativo-Pastorale Salesiano (PEPS) è stato uno dei temi centrali del ripensamento postconciliare della missione salesiana. L’importanza del progettare riflette un cambio complesso di accentuazioni, avvenuto negli anni del dopo Concilio, da un’educazione fedele ai modelli del passato e spesso ripetitiva verso un’impostazione critica della pedagogia che guarda al futuro.

Juan Edmundo Vecchi, l’ideatore più importante del PEPS e Rettor Maggiore dei Salesiani di don Bosco dal 1996 al 2002, l’ha espresso alla fine del millennio in una breve sintesi: «Negli ultimi 40 anni si deve registrare una novità consistente: l’educazione come proiezione verso il futuro. Una dimensione prima meno rilevante».

Il cambiamento di prospettiva ha portato con sé alcuni rischi in quanto il futuro visto in quegli anni era immaginato attraverso alcune lenti: la svolta antropologica, la libertà soggettiva, il progresso scientifico-tecnologico, l’aggiornamento, il cambio profondo della cultura ecclesiastica, la collettività e comunitarietà, la gioventù intesa come forza socio-politica, l’uguaglianza tra i popoli, ecc.

È quindi comprensibile che la pedagogia del tempo accentuasse la “proiezione verso il futuro” e trovasse nella progettazione uno strumento che sembrava valido per la concretizzazione della visione dell’avvenire da costruire.

Il contesto particolare del postconcilio poteva comunque segnare la progettazione con alcune tendenze esagerate o/e ingenue che vanno correlate con le lenti usate nella visione del futuro: l’antropocentrismo della visione del mondo, la tecnicità del percorso di progettazione, la svalutazione della tradizione, l’accentuazione della dimensione socio-politica, un’idea radicale di decentramento e inculturazione, ecc.

Vedecký článok Odborná štúdia

    Reviving Don Bosco’s oratory. Salesian Youth Ministry, leadership and innovative project management

    The “Salesians of Don Bosco” (SDB) are the largest Catholic religious order with a primary focus on youth ministry and education. If we observe its action in synergy with the whole Salesian Family, uniting more than 30 congregations, institutes, associations and movements, we can state that the Salesian Youth Ministry influences millions of young people worldwide through schools, youth centres, parishes, missionary centres, informal activities, volunteering, and animation.

    Leadership styles, governance models and project management methodologies are therefore phenomena influencing concretely a vast and diverse educational and pastoral network.

    Here I would like to pose that were felt at the beginning of the journey which progresses with this publication: How were the main ideas of the Salesian Youth Ministry, the Leadership models and the Project Management methodologies developed? What was their theoretical background? What is the central idea that organizes the whole system? And, of course, how can we offer better ministry and education for the young of the third millennium?

    These fundamental questions, and the respective efforts to answer them, organize the whole
    publication.

    Vedecký článok Odborná štúdia

      Vyvolené a partneri – program pre dievčatá a chlapcov vo veku 19-25 rokov

      Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre mladých vo veku 19+, ktorých nazýva Vyvolené a partneri.

      Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

      Vodiči – program pre chlapcov vo veku 16 – 19 rokov

      Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre chlapcov vo veku 16-19 rokov, ktorých nazýva Vodiči.

      Ak sa dobre pozrieme na príbeh pútnika a skúsenosť vodiča, môžeme povedať, že chlapec potrebuje s odvahou opustiť teplo domova, vydať sa na cesty a uprostred života a spoločenstva v pravde objavovať seba a druhých.
      Preto sme hlavnú úlohu sformulovali nasledovne: prijať zodpovednosť za vlastný život a svet, v ktorom žijem a formulovať vlastnú víziu života – čo na to hovoríš?

      Táto úloha je spojená aj zo základnými schopnosťami, ktoré pre jej úspešné zvládnutie potrebuje
      chlapec rozvíjať:
      - stávať sa autentickým (od krízy k záväzku)
      - nadobúdať autonómnosť (od naivity k sebestačnosti)
      - byť solidárnym (od ľahostajnosti k angažovaniu)
      - mať rešpekt voči životu (od manipulácie k úcte)

      Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

      Objavitelia – cesta zrenia pre chalanov 9. ročník ZŠ – 1. ročník SŠ

      Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre chlapcov vo veku 14-16 rokov, ktorých nazýva Objavitelia. Pre 14-ročného „chalana“ nastal čas vydať sa na cestu a objavovať nový svet. Rozhodnúť sa putovať, aby objavil odpovede na otázky. Musí opustiť všetko známe a dôverné. Opustiť to, čo dôverne pozná a nelipnúť na bezpečnom mieste. Púť vytvára skúsenosti. Odísť treba aj od toho, čo ho ubíja a necháva stáť na mieste. Čaká ho akýsi labyrint sveta,
      v ktorom ho budeš, drahý animátor, sprevádzať.

      Tento objavný výlet je vlastne jeho vlastný životný príbeh, ktorý sa bude písať vďaka orientovaniu sa vo svete a hľadaniu kritérií na jeho pochopenie. Príbeh, o ktorom hovoríme, má svoje pramene sily v prírode, tichu, modlitbe, sviatostiach, zážitku sily, obety, krásy, priateľstva a lásky. Je dôležité na tejto ceste prekonávať roztrieštenosť, a to práve vďaka silným zážitkom, ktoré mu budú pomáhať odkrývať svet.

      Na ceste otvárania sa a hľadania orientácie v sebe i vo svete ti chceme ponúknuť nasledujúce kroky pomocou týchto šiestich blokov:
      0. blok: Miesto, kde sme spolu
      1. blok: Kto vlastne som?
      2. - 3. blok: Kde vlastne som?
      4. blok: Čo pri nej prežívam?
      5. blok: Čo vlastne chcem?

      Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

      Bojovníci – Povstať a bojovať: program pre chlapcov vo veku 12 – 14 rokov

      Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre chlapcov vo veku 12-14 rokov, ktorých nazýva Bojovníci. Ako by sme teda mohli sformulovať základné úlohy chlapca, aby rozvinul bohatstvo, ktoré sa v ňom odhaľuje?

      Ak sa dobre pozrieme na príbeh zrodu bojovníka, môžeme povedať, že chlapec potrebuje objaviť a uveriť, že má presne to, čo je potrebné k úspešnému životu = že je v ňom sila, vďaka ktorej je schopný zvládnuť život a žiť ho naplno.

      Potrebuje:
      - Dostať nádej, že niečo vďaka svojmu „majstrovi“ môže zažiť. Niečo, čo je spojené s neznámom a čo je v jeho očiach úžasné, o čom sníva. Dať mu to pred oči a ukázať mu k tomu konkrétne kroky. Ukázať mu cestu, povedať mu priamo, že na to má alebo že na to môže mať. Zdôrazniť, že „majster“ sa namáhať za neho nemôže, ale bude pri ňom stáť.
      - Nájsť prostredie, v ktorom práve on môže čosi veľké dokázať.
      - Potrebuje objaviť svoj vlastný veľký boj.
      - Zažiť vlastnú silu a vlastnú zmysluplnosť, pre ktoré najväčším nepriateľom je nuda, kedy chlapec vlastne nevie, čo má robiť a do čoho sa má pustiť, keď si myslí, že je nula a že na nič nemá. To ho uzatvára a robí ho závislým na druhých. Potom mu ostáva buď ostať ticho sedieť a závidieť, prípadne sa utiahnuť do vlastného uzavretého sveta a ostať mimo partie, alebo robiť zo seba „šaša“.
      - Prejsť od snívania hrdinu, cez objavenie reálnych schopností, k nasadeniu sa pre veľmi konkrétne a významné boje. Prejsť od slov „chcel by som niečo spraviť“ k rozhodnutiu „idem do toho“.

      Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie