Filtrovanie

Kelti a druidovia

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2008 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Na územie dnešného Írska v 5. stor. prebýva národ Keltov majúci rôzne zvyky, rast keltskej civilizácie bol pomerne rýchly na celom území a bol umožnený rozvinutým obchodom so železom, soľou a poľnohospodárskymi výrobkami, ako aj spoločenskou organizáciou. Kelti rozlišovali vládnucu vrstvu, kňazskú vrstvu, vojsko a slobodných remeselníkov a roľníkov. My sa nachádzame v jednej keltskej dedinke, kde hlavné slovo má Rada druidiek, na čele s hlavnou druidkou, praktizujeme pohanské náboženstvo. Do dediny prichádza neznáma Patrícia, ktorá postupne potichu začína oslovovať dedinčanky a rozpráva im o Ježišovi a pýta sa ich, či by sa chceli stať kresťankami. Medzitým Rada druidiek ponúka dedinčankám možnosť stať sa ich učeníčkami, nato musia splniť rôzne úlohy, ktoré sa nepodaria všetkým. Patrícia na tajných kresťanských stretnutiach predstaví utajeného kňaza, ktorý dedinčanky krstí, ponúka Eucharistiu, spovedá,... Samozrejme toto sa nepáči Rade druidiek, ktorá rozhodne, že Patríciu uväznia. Ona vytrvalo pokračuje v apoštolskej činnosti aj z väzenia a svojim zverenkyniam posiela povzbudivé listy. Ku koncu tábora hlavná druida ochorie a chceme ju uzdraviť. Nedarí sa nám to, dokonca aj sama dedinská šamanka je na to krátka. Patrícia hovorí, že ho dokáže uzdraviť vierou v Ježiša. Podarí sa to a celá dedina konvertuje na kresťanstvo.

Metodický materiál Tábor

Kráľovná Ester

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2009 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Perzská ríša, 5. stor. pred Kr. Židovka Ester je chovanica Mordochaja zo Susanu, ktorá sa stáva manželkou perzského kráľa Ahasvera (Xerxesa I., známy najmä tým, že porazil Sparťanov v bitke pri Termopylách). Mordochaj odhalí sprisahanie proti kráľovi a tým zachráni kráľovi život. Kráľ mu za to dá malý dar. Mordochaj ale nechce pokľaknúť pred kráľovým vezírom Hámanom, lebo je presvedčený, že klaňať sa má iba Bohu. Vezír Háman z pomsty navedie kráľa, aby dal vyvraždiť všetkých Židov. Napíše v kráľovom mene výnos, že v celej Perzskej ríši majú miestni ľudia vyvraždiť Židov v presne stanovený deň. Tento deň Háman stanovil lósom (lós = púrím). Ester sa to dozvie, modlí sa a postí, a potom sa odváži ísť ku kráľovi napriek zvyku, že kráľovná a ostatní dvorania môžu ísť za kráľom, len keď ich on vyzve, inak riskujú život. Až vtedy sa kráľ dozvedá, že aj Ester je Židovka a že Mordochaj, človek, ktorý zachránil kráľa, je tiež Žid. Kráľ odsúdi Hámana a vezírom sa stane Mordochaj. Hámana obesia na šibenici, ktorú dal postaviť Mordochajovi. Mordochaj s kráľom napísali nový výnos, v ktorom dovoľujú Židom pomstiť sa na svojich nepriateľoch. Židia sa krvavo pomstia. Deň víťazstva je vyhlásený za deň radosti - Púrím, ktorý sa bude sláviť každý rok.

Metodický materiál Tábor

Vedecká expedícia po Európe

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2010 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Účastníčky tábora sú vedkyne. Každá z nich patrí do jednej z troch svetovo uznávaných výskumných firiem. Medzi firmami panuje silná rivalita - v jednotlivých objavoch a vynálezoch sa točia miliardy dolárov. Okrem lieku na rakovinu, robota ktorý za nás odvedie všetku prácu a my môžeme celý život len odpočívať a množstva ďalších projektov, na ktorých firmy aktuálne pracujú, existuje vynález, o ktorý sa pokúšajú všetky tri firmy už celé desaťročia. Najímajú si najinteligentnejších vedcov, získavajú rôzne materiály ako mesačný prach, elixír z rohu jednorožca, či zmrazené detské slzy.. Všetko však bolo márne, ocitli sa v slepej uličke. Týmto vynálezom je „najhodnotnejší poklad na Zemi“. Sú to peniaze? Liek na každú chorobu? Zážitky? Pohodlie a nič nerobenie?... Austrálskemu vedcovi Austerovi sa údajne podarilo prísť na to, čo je tento rúškom tajomstva zahalený najhodnotnejší poklad a kde sa nachádza. Vedci všetkých troch firiem na čele s generálnymi riaditeľmi (animátorky) sa zídu v daný deň na danom mieste. Od napätia sú celí nervózni, obhrýzajú si nechty a celí sa chvejú od nedočkavosti. A skutočne - na vyvýšené miesto sa postaví austrálsky vedec, v ruke držiaci svoj prísne tajný denník (za posledné roky totiž mnoho cestoval a stýkaval sa s vedcami v rôznych krajinách). Ako však povedal prvú vetu, prirútili sa 2 muži v čiernych kuklách, zrazili ho na zem a odvliekli do neznáma. To nemôže byť pravda! Keď sme bolo tak strašne blízko nášho celoživotného sna!
Na zemi však ostalo niečo ležať... Je to Austerov denník. Ako prvá krajina sa uvádza Nórsko. Nórsko je však strašne ďaleko, až na severe Európy! Nájdeme dostatok odvahy vydať sa na dlhú cestu po Austerových stopách, aby sme vypátrali „najhodnotnejší poklad na Zemi“?

Metodický materiál Tábor

Hra o tróny (Game of Thrones)

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2015 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Príbeh tábora na motívy slávnej ságy z pera Georga R. R. Martina. Nachádzame sa na Západnom Slovensku v pohorí Považský Inovec v kniežatstve Lúka . Dnes je 24.8.1347 a náš panovník Ľudovít I. je veľmi vážne chorý. Nevládze panovať a vládnuť krajine. Celá krajina sa rúti do záhuby. Preto potrebuje pomoc šľachty na rozmach krajiny. Preto prichádzajú šikovné sedliačky, nová nádej krajiny, ktoré budú v slávnostnom obrade vymenované do jedného zo 4 šľachtičných rodov. Každý z týchto 4 šľachtičných rodov má svoju vedúcu šľachtičnú. Cieľom každého rodu je uchádzať o prvotriedne postavenie a vedúcu pozíciu na tróne. Každý večer bude teda jeden z rodov vyhlásený za vládnuci rod. Bude mať dominantné postavenie a bude vládnuť a zriaďovať tie zvyšné 3 rody. Ktorý rod zvíťazí v tejto Hre o tróny?

Metodický materiál Tábor

Alica v krajine zázrakov

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2016 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Malá Alica má vystupovať pred hosťami jej rodičov pri popoludňajšom čaji. Aby sa tomu vyhla, odíde z domu. Cez králičiu noru sa dostane do rozprávkovej krajiny. Spočiatku sa tu všetkému čuduje, no postupne sa v rozprávkovej krajine cíti ako doma. Spriatelí sa s jej obyvateľmi - s mačkou Škľabkou, Bielym králikom, Klobučníkom či majorom Húseničiarom. Veľa sa od nich naučí, prežije medzi nimi neopakovateľné príhody a dobrodružstvá a keď sa nakoniec vráti späť domov, ochotne zaspieva hosťom pieseň. Lenže inú, ako mala spievať na začiatku...

Metodický materiál Tábor

Mojžiš, z Egypta do Zasľúbenej zeme

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2017 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Sme viac ako 1000 rokov pred Kristom. Izraeliti sú v egyptskom otroctve pod nadvládou faraóna. Boh videl ich biedu a povolal si človeka, ktorý vyslobodí vyvolený národ z pod nadvlády pohanov. Mojžiš sa nezdá ako ideálny kandidát – najprv odmieta Božiu vôľu, zakoktáva sa, dokonca je vrahom Egypťana. Napriek tomu Boh si ho vyvolil pre jeho pokorné srdce. Boh posiela Mojžiša za faraónom, aby prepustil jeho ľud. Lenže faraónovo srdce je zatvrdené (opak Mojžiša) a odmieta. Boh posiela na faraóna 10 egyptských rán, po ktorých nakoniec prepustí Izraelitov. Mojžiš ich vedie cez Červené more do púšte, ide na vrch Sinaj po Božie Desatoro, medzitým si židia urobia zlaté teľa ako ich záchrancu... Nasleduje 40-ročné putovanie púšťou, kde ich Pán živí mannou, prepelicami a vodou. Cieľom putovania je Zasľúbená Zem, oslobodenie z otroctva a dôveru v Boha. Vytrvajú všetci na tejto náročnej ceste?

Metodický materiál Tábor

Divoký západ

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2018 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Tento tábor sa konal spoločne s chlapčenským táborom z nášho strediska na rovnakom mieste. Mali sme spoločnú tému, ale rozdielne príbehy. V mestečku Moravany Valley zomrel šerif. Naposledy sme ho videli, keď odchádzal z mesta na koni, mal so sebou svoju tašku. Keď sme ho našli za mestom v kaluži krvi, tak taška pri ňom nebola. Neboli tam žiadne viditeľné známky po boji... dostávame list, že do nášho mesta príde nový šerif, Mr. Frank. Ešte pred jeho príchodom sa za mestom začali vyskytovať indiánske symboly, ktoré majú jednoznačný význam: „Nechoďte na naše územia, nie ste tu vítaní!“

Metodický materiál Tábor

Biblické ženy

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2019 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Vstupujeme do Starozákonnej Biblie. 5 táborových dní, 5 silných príbehov, 5 biblických žien, 5 inšpirujúcich príkladov. V príbehu sa oboznamujeme so životom týchto biblickým žien: Eva, matka všetkých žijúcich; Sára, manželka Abraháma, pôvodne neplodná, ale neskôr sa jej vnuk Jakub stane otcom 12 kmeňov Izraela; Rút, prišla o manžela, rozhodne sa, že ostane so svojou svokrou Noemi, vďaka tomu sa neskôr stane prababkou kráľa Dávida; Abigail, manželka Nábala, ktorého Dávid chcel zabiť kvôli lakomstvu, ale Abigail mu zabránila preliať krv; Ester, manželka kráľa Xerxesa I., zachránila židovský národ pred genocídou, ktorú nariadil kráľov vezír. Všetky tieto ženy charakterizuje láska k svojim deťom a národu.

Metodický materiál Tábor

Charlie a továreň na čokoládu

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2020 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Charlie Bucket je malý chlapec, pochádzajúci z celkom zbedačenej rodiny, býva na okraji mesta hneď vedľa obrovskej továrne na čokoládu. Charlie miluje čokoládu, aj keď dostáva čokoládový bombón len raz do roka. Jedného dňa však vyhrá aj s ďalšími štyrmi deťmi cestu po fantastickej čokoládovej továrni, ktorú vlastní excentrický Willy Wonka a jeho nemenej zaujímaví zamestnanci.

Metodický materiál Tábor

Pirátky z Karibiku

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2023 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Téma tábora je zasadená do zlatých časov korzárov, námorníkov, ale aj pirátov. V tomto príbehu Pirátiek z Karibiku, kde si nebojácne pirátky najprv musia zohnať a vyzbrojiť posádku, naučiť sa rôzne remeslá, vybudovať vlastnú loď,... a prečo to všetko? Veď to je jasné: chcú nájsť dávno stratený poklad! Len kde je mapa k nemu?

Metodický materiál Tábor

Staroveké Grécko – príbeh Ariany

Týždňový dievčenský pobytový tábor organizovaný saleziánmi a mladými zo saleziánskeho strediska na Miletičovej ulici v Bratislave z roku 2022 určený pre dievčatá 3-9. ročníka ZŠ. Téma tábora je zasadená do starovekého Grécka. Dievčina Ariana prichádza do Korintu, v ktorom žijú pohania. Tam stretne sv. Pavla a kresťanské náboženstvo. Ariana zažije rôzne dobrodružstvá: prezlečená za muža sa zúčastní olympijských hier, chce uzdraviť chorého otca,... ale najmä hľadá odpoveď na otázku: "Ktorý Boh je to pravý?"

Metodický materiál Tábor

Vyvolené a partneri – program pre dievčatá a chlapcov vo veku 19-25 rokov

Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre mladých vo veku 19+, ktorých nazýva Vyvolené a partneri.

Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

Očarujúce – v dialógu so srdcom: program pre dievčatá vo veku 16 – 19 rokov

Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre dievčatá vo veku 16-19 rokov, ktoré nazýva Očarujúce. Metodiky stretiek ponúka v 3 blokoch:
1. Sféry dôverné
2. Životná prax
3. Sprievodkyne, lovkyne, objavovateľky

Ide o etapu tzv. druhej adolescencie alebo prvej mladosti. Je to etapa vývinu charakterizovaná postupným začleňovaním sa do sveta dospelých. Dievča si už vybralo štúdium alebo prácu a začína sa zamýšľať nad životným štýlom, ktorý by si chcelo osvojiť. Preto je v tomto veku dôležité prehodnotiť rôzne spoločenské ponuky a vybrať si čo možno najlepšiu cestu...

Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

Modelky – zastavíš sa pred výkladom: program pre dievčatá 9. roč. ZŠ – 1. roč. SŠ

Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre dievčatá vo veku 15-16 rokov, ktoré nazýva Modelky. Metodiky stretiek ponúka v 4 blokoch:
1. Ja, Alžbeta a svet
2. Doma vo svete
3. Ja – žena
4. Od seba k iným – ty si (vy ste) môj objav

Dievčatá v období záveru základnej školy prežívajú obdobie voľby strednej školy a následne prechod do iného prostredia, zmenu kolektívu. Potrebujú sa naučiť prezentovať sa ako ženy, byť videné a obdivované. Potrebujú získať orientáciu v prostredí a v kultúrnom a spoločenskom priestore, prehlbovať povedomie vlastnej identity. V súčasnosti sa konfrontujú s modelmi ženy, ktoré sú predkladané médiami. Nie vždy sú to vzory s pravými a hlbokými hodnotami. Potrebujú zažiť prekvapivé, nečakané momenty a situácie, stretanie s mužom a komunikáciu s ním. Dievča v tejto vekovej kategórii potrebuje prijatie, obdiv, uznanie – od animátorky, od rodičov, ale najmä od partie, od starších chlapcov.

Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

Johanky – prejdeš ohňom: program pre dievčatá 7. – 8. ročník ZŠ

Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre dievčatá vo veku 13-14 rokov, ktoré nazýva Johanky. Metodiky stretiek ponúka v 4 blokoch:
1. Cvalom z detstva
2. Girlpower - som strhujúca - moje zdroje
3. Skús, čo dokážeš a vydržíš - moj sila, zbraň a štít
4. Tajomstvo bolesti, smrti a nového života má svoj chrám vo mne

V tomto veku už dievčatá prestávajú byť milými, hravými stvoreniami. Kedysi kompaktná skupina kamarátok sa pozvoľna zmení na partiu individualít s vyšpecifikovanými dvojicami, trojicami a často aj otvorenými nepriateľstvami.
Ide o obdobie najväčšieho rozdielu medzi pohlaviami. A zároveň je to obdobie monumentálnych zmien, aké sa už v takomto rozsahu nikdy nezopakuje.
Najdôležitejšou úlohou obdobia je prechod do adolescencie. Nie do dospelosti, ale do dospievania. Slovo prechod v sebe zahŕňa obdobie straty, traumy, neistoty, ale aj zisku. Strata – bezstarostného detstva. Zisk – oheň, ktorý je darom pre komunitu a prostredie. Úlohou vychovávateľov a dospelých vôbec je nečakať, že bude pokojným jazierkom ten, kto má byť plameňom. Nerobiť konformistu z toho, kto má poslanie byť rebelom. Cesta k vyzrievaniu a k prijatiu identity ženy vedie cez vstup do menarché a s ním spojené stavy, ktoré Plotkin dramaticky nazýva hormonálnymi hurikánmi.

Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

Alenky – Behom cez lúku sveta: program pre dievčatá 5. – 6. roč. ZŠ

Publikácia obsahuje itinerár stretiek pre dievčatá vo veku 10-12 rokov, ktoré nazýva Alenky. Stretká sú usporiadané v 4 blokoch:
1. Životu na stope
2. Všedný a predsa čarovný svet
3. Tajomstvo premeny
4. Z princeznej kráľovná

Itinerár tejto vekovej kategórie je prieskumnou, zážitkovou cestou, na ktorej Alenka rastie a vyzrieva. Program má zatlačiť na správne body, aby táto cesta a zrenie pripravili pôdu pre horúce chvíle nasledujúcej pubertálnej fázy, teda veľkých zmien.

Kľúčové je stimulovať dievčatá a ich energetický potenciál, aby vedeli nielen pozerať, ale aj vidieť, zažívať, a zároveň byť aktívnou súčasťou sveta a udalostí. Spolupodieľať sa na skrášľovaní sveta a odvážne kráčať na ceste,
ktorá ústi do zrelej ženskosti. Tu môže Alenka zužitkovať túžbu byť hrdinkou, pretože bude potrebovať vlastnosti hrdinky.

Základné ciele:
- uvedomiť si vlastný rast na každej úrovni (fyzickej, citovej a intelektuálnej),
- objavovať dôležitosť skupiny a pravidiel fungovania v partii, pokojné začlenenie sa do nej,
- pochopenie pre slabších, solidarita s inými, ako protipól zameranosti na seba a prílišného upútavania na seba, žiarlivosť a závisť,
- schopnosť prevziať na seba menšiu zodpovednosť,
- mať vyrovnaný vzťah k chlapcom, tolerovanie odlišnosti,
- rozvoj ženskej jemnosti, vonkajšia a vnútorná harmónia,
- starostlivosť o vlastnú upravenosť, poriadok vo vlastných veciach.

Metodický materiál Stretko Manuál školiaci Školenie

Pocahontas – Ktorú cestu si vyberieš ty?

Letný tábor sa odohrával v Rekreačnom stredisku TURISTICKÝ RAJ, Košariská - Podlesok, Hrabušice. Priemerný vek detí bol 13 rokov a celkovo sa táboru zúčastnilo 56 dievčat s cca 19 anmátorkami.

Témou bolo objavenie životnej cesty alla Pocahontas zo známeho filmu Pocahontas. Dievčatá sa majú za úlohu stať súčasťou kmeňa, akceptovať jeho odlišnosti, byť odvážnymi vo svete názorov a naučiť sa, že pri dôležitých rozhodnutiach je dobré sa vždy poradiť.

Cieľom bolo objaviť radosť v radosti druhého, nemyslieť len na vlastné egoistické záujmy ale na dobro, z ktorého môžu čerpať viacerí, dokonca aj celá spoločnosť. Vedieť sa správne a rýchlo rozhodnú, nie len premýšľať, a nenechať sa odradiť prekážkami alebo strachom.

Pocahontas – „Objavovanie voľby“ rozvíjal:
- fyzickú a psychickú „aktivitu“ u dievčat
- cieľavedomosť a empatiu
- schopnosť prijať názor a radu od druhých
- robiť rozhodnutie napriek prekážkam a strachom
- myslieť na druhých, nie len na seba
- spoluprácu medzi skupinkami a tímovosť
- objavovanie identity, dobier a zručností
- dynamickosť

Kontaktná osoba so skúsenosťou z tábora: Peter Kanský SDB

Metodický materiál Tábor

Moanna – kto vlastne som?

Letný tábor sa odohrával v Rekreačnom stredisku TURISTICKÝ RAJ, Košariská - Podlesok, Hrabušice. Priemerný vek detí bol 13 rokov a celkovo sa táboru zúčastnilo 56 dievčat s cca 19 animátorkami.

Témou táboru bola Moanna – Kto vlastne som?. Celý príbeh sa odvíja od filmu Moanna. Dievčatá majú za úlohu vrátiť srdce víle, aby zachránili svet pred jeho zánikom. Aby mohli vrátiť srdce, musia plniť rôzne aktivity a úlohy počas celého týždňa. V rámci dobrodružnej cesty“, ktorá pozostávala z plnenia zadaných úloh dievčatá bojujú s „názorom“ nedostatočnosti a spoznávajú vlastnú identitu.

Cieľom bolo objaviť vlastnú hodnotu, identitu a dobro, ktoré dievčatá v sebe ukrývajú a motivovať ich, aby sa nikdy nevzdávali. Dôverovať, veriť a veriť sebe, a objavovať svoju jedinečnosť.

„Záchrana sveta“ rozvíjala:
• fyzickú a psychickú „aktivitu“ u dievčat
• spoluprácu medzi skupinkami a tímovosť
• objavovanie identity, dobier a zručností
• veriť v seba, snívať a žiť veľké sny
• dôveru v Pána Boha, v seba ale aj v druhých

Kontaktná osoba so skúsenosťou z tábora: Peter Kanský SDB

Metodický materiál Tábor