Animátor je ako osoba súčasne zahrnutá do skupiny a zároveň osoba mimo skupiny. Je vodcom a pilierom skupiny. Koordinuje jej činnosť, udáva smer, je jej stredom, rozumom, srdcom. Má sa pre členov stať priateľom, skúseným starším súrodencom a radcom. V skupine sa nedeje nič, o čom by nevedel, no nemá sa z neho stať sliedič.
Je zodpovedný za skupinu, myslí dopredu, predvída nebezpečenstvá a dôsledky, je preventívny. Má nadhľad, je „nad vecou“, trochu ako pozorovateľ, nenechá sa vtiahnuť do konfliktov alebo uniesť hnevom. Je trénerom, ktorý pozoruje hráčov z lavičky, nie je kapitánom na ihrisku. Neberie iniciatívu deťom, ale usmerňuje a sprevádza ich. Je mediátorom (pri menších deckách aj rozhodcom) – nachádza riešenia problémov, vystupuje spravodlivo a citlivo, rieši napätie v skupine.
V skupine vytvárame rodinnú atmosféru založenú na prijatí a rešpekte voči všetkým deťom a mladým bez rozdielu. Podporujeme medzi deťmi kultúru postavenú na dôvere a umožňujúcu pýtanie sa otázok a vyjadrovanie obáv, neistôt a potrieb. Svojím správaním ponúkame deťom dobrý príklad a vzor. Existujú 3 základné spôsoby ako môže animátor v skupine vystupovať:
- Autoritatívny vodca – príliš presadzuje seba, svoje názory a záujmy.
- Liberálny vodca – príliš sa sťahuje zo svojej zodpovednosti, prispôsobuje sa tlaku skupiny a silných členov
- Demokratický vodca – snaží sa nájsť objektívne najlepšie riešenie, navrhuje, dáva priestor na zváženie, koordinuje dialógy, zaujíma postoje, spája.
Medzi základné animátorské postoje patrí láskavosť, pochopenie, solidarita, empatia, dôvera, pozornosť. Pre vytvorenie správneho vzťahu so skupinou sú u neho významné 4 typy správania:
- Ticho ako animácia – aj tichom niečo komunikuje skupine. Nereagovať, zdržať sa komentára alebo odpovede je niekedy viac, než dlhé vysvetľovania.
- Integrálne prijatie druhej osoby – všetci členovia skupiny by mali cítiť, že animátor ich uznáva, prijíma a rešpektuje. Toto sa nedeje slovami, ale praktickými, každodennými postojmi a spôsobom, ako k nim pristupuje. Tieto (neverbálne) komunikované postoje sú prvoradé v animácii: pohľad, úsmev, kývnutie hlavou, …
- Reagovať s odstupom – nereagovať bezprostredne na provokácie skupiny. Neopúšťať svoje postavenie, ale zostať tým, kto je, pomáhať skupine prekonať plytké pohľady a zvyky.
- Vytvárať priestor pre skupinovú i osobnú komunikáciu:
- S dieťaťom komunikovať jasne a priateľsky
- Klásť otázky – privádzať k hľadaniu odpovedí
- Večer robiť v skupine spoločné hodnotenie dňa
- Sympatickým spôsobom poukazovať na ideály, hodnoty, vzory (sám byť príkladom), ponúkať zdravý životný štýl, vyváženosť, miernosť, spravodlivosť, odvahu a statočnosť, múdrosť, zmysluplný život.
- Aj keby ti decko hocijako liezlo na nervy, dobre si všímaj, začo by si ho aspoň večer mohol pochváliť.
Pamätáme na princípy Kódexu výchovného správania: Pri práci s deťmi sme viditeľní a transparentní. Dodržiavame princípy a nariadenia Cirkvi a zákony a predpisy štátu. Zabraňujeme zneužívaniu a potenciálne ohrozujúcemu správaniu a informujeme o ňom zodpovedných predstavených. Spolupracujeme s rodičmi a zákonnými zástupcami detí a informujeme ich o tom, čo s deťmi robíme. Priebežne sa vzdelávame, aby sme lepšie poznali a uplatňovali saleziánsky preventívny systém a súčasné poznanie využiteľné pri práci s deťmi. Netolerujeme žiadne fyzické tresty, ponižovanie a týranie dieťaťa. Nevytvárame exkluzívny vzťah s jedným dieťaťom na úkor vzťahov s ostatnými.