Lekcia 8 z 21
Prebieha

Animátor a dieťa

Pri komunikácii s deťmi sa môžeme ocitnúť v dvoch situáciách. Buď komunikujeme s dieťaťom individuálne alebo v rámci skupiny. V tejto časti sa pozrieme na obe situácie a v závere zhrnieme osvedčené animátorské postoje vo všeobecnosti.


Deti na seba často berú určité spôsoby správania, ktoré sa dajú zhrnúť pomocou spoločných znakov do týchto skupín:

  1. Hádavý typ – vystupovať voči nemu pokojne, udržať ho v neutrálnom postavení, nedopustiť, aby ovládal diskusiu.
  2. Rozumný typ – umožniť mu, aby vyjadril svoj názor.
  3. Mudrlant – „všetko vie, všade bol“; nebrániť ho pred útokom ostatných, vyzvať skupinu, aby zaujala postoj k jeho tvrdeniam.
  4. Ukecaný typ – taktne ha prerušiť a jeho vystúpeniam vyhradiť presný čas.
  5. Utiahnutý typ – dávať mu ľahké otázky, dodať mu pocit istoty a sebadôvery, povedať mu áno, vždy ak je to možné.
  6. Odmietavý typ – mať na pamäti jeho hrdosť a podľa toho aj konať, zisťovať jeho vedomosti a skúsenosti a všetko pozitívne z jeho strany prijať.
  7. Unudený typ – dávať mu otázky o jeho práci; dať mu možnosť povedať, čo by ho zaujímalo, čo sa ho bezprostredne dotýka a dať mu konkrétne na to reagovať.
  8. Pedant – nekritizovať ho priamo, použiť techniku „áno, ale…“
  9. Kritik – treba ha vyzvať, aby dal vlastný pozitívny návrh; nepostaviť sa priamo proti nemu; jeho námietky adresovať skupine.

V ideálnom prípade by sme radi od detí počuli, čo potrebujú a čo je pre nich dobré. V skutočnosti nám to nikdy nepovedia, ale z ich správania a neverbálnej komunikácie to môžeme vyčítať, hoci by nám slovami tvrdili opak. Predstavme si však jednu ideálnu situáciu, kedy nám dieťa povie, čo skutočne potrebuje. Mohlo by to vyzerať napríklad takto:

  • Nekaz ma tým, že mi dáš všetko o čo ťa prosím.
  • Neboj sa postupovať voči mne náročne a rozhodne.
  • Nedovoľ, aby som si osvojil zlé návyky.
  • Nekonaj tak, aby som sa cítil menejcenným.
  • Nekarhaj ma v prítomnosti iných.
  • Nechráň ma pred dôsledkami.
  • Nerob si ťažkú hlavu z toho, keď ti poviem, že ťa nemám rád.
  • Nešomri.
  • Unáhlene mi nič nesľubuj.
  • Nezabudni, že sa občas nedokážem vyjadriť tak, ako by som chcel.
  • Nemeň svoje vnútorné zásady, ak sa mení vonkajšia situácia.
  • Neodháňaj ma od seba keď ti kladiem otázky.
  • Nehovor mi, že môj strach a obavy sú hlúposťou.
  • Nikdy si nemysli, že ak sa mi ospravedlníš, robíš niečo pod svoju dôstojnosť.
  • Nezabúdaj, že rád experimentujem.